Musayeva Shoira Azimovna
- Marketing jurnali, 2025 yil 2-son
- 5 мар.
- 1 мин. чтения

THE IMPORTANCE OF BENCHMARKING IN INCREASING THE COMPETITIVENESS OF MANUFACTURING ENTERPRISES
Musayeva Shoira Azimovna
Professor of Samarkand Institute of Economics and Service,
Samarkand, Uzbekistan
Email: musaeva_shoira@mail.ru
Abstract
In this article, enterprises can improve their position in the market compared to competitors, reduce costs, increase efficiency, enhance consumer satisfaction, identify weak points, determine the strategic goal of the enterprise in the market, identify information sources, determine the type and volume of information, choose information collection methods, analyze information, and review the content and technology of benchmarking.
Keywords: Enterprise, efficiency, market, strategy, consumer, marketing, benchmarking, competitiveness, benchmarking stages.
Аннотация
В данной статье рассматривается, как предприятия могут улучшить свое положение на рынке по сравнению с конкурентами, снизить затраты, повысить эффективность, увеличить удовлетворенность потребителей, выявить слабые места, определить стратегическую цель предприятия на рынке, определить источники информации, тип и объем информации, выбрать методы сбора информации, провести анализ данных, а также рассматривается содержание и технология бенчмаркинга.
Ключевые слова: Предприятие, эффективность, рынок, стратегия, потребитель, маркетинг, бенчмаркинг, конкурентоспособность, этапы бенчмаркинга.
Annotatsiya
Mazkur maqolada korxonalar raqobatchilarga nisbatan bozordagi mavqeini yaxshilashi, xarajatlarni kamaytirishi, samaradorlikni oshirishi, isteʼmolchilarning qoniqishini oshirishi, zaif tomonlarini aniqlashi, bozordagi strategik maqsadini belgilashi, axborot manbalarini aniqlashi, axborot turi va hajmini belgilashi, maʼlumot toʻplash usullarini tanlashi, axborotni tahlil qilishi, benchmarking mazmuni va uning texnologiyasini koʻrib chiqish masalalari yoritilgan.
Kalit soʻzlar: Korxona, samaradorlik, bozor, strategiya, isteʼmolchi, marketing, benchmarking, raqobatbardoshlik, benchmarking bosqichlari.
Comments