top of page

Radjabov Bunyod Abdukhalilovich



DIGITAL TRANSFORMATION IN HIGHER EDUCATION THROUGH ARTIFICIAL INTELLIGENCE: CHALLENGES AND OPPORTUNITIES

Radjabov Bunyod Abdukhalilovich

TSUE, Researcher of the Department of "World Economy and International Economic Relations", PHD

Abstract

The integration of Artificial Intelligence (AI) in higher education is rapidly reshaping learning environments and administrative processes, driven by the need for institutions to enhance student learning experiences, improve operational efficiency, and adapt to changing societal demands. This study examines both the opportunities and challenges associated with AI implementation in higher education institutions (HEIs), drawing on a qualitative analysis of relevant literature and case studies from various countries, including the United States, Europe, and Australia. Through a thick description of the associated phenomena, this article elucidates the multifaceted role of AI in transforming higher education and posits that while significant challenges must be addressed, the potential for enhanced learning experiences and operational efficiencies presents a compelling case for AI adoption.

Keywords: artificial Intelligence (AI), Higher Education Institutions (HEIs), learning environments, student learning experiences, operational efficiency, educational technology, AI implementation, case studies, global perspectives, challenges and opportunities

Annotatsiya

Sun'iy intellekt (SI) ning oliy ta'limga integratsiyasi o'quv muhitlarini va ma'muriy jarayonlarni tezda o'zgartirmoqda, bu esa institutlar tomonidan talabalar o'quv tajribalarini yaxshilash, operatsion samaradorlikni oshirish va o'zgaruvchan jamiyat talablariga moslashish ehtiyojidan kelib chiqmoqda. Ushbu tadqiqot SI ning oliy ta'lim muassasalarida (OTM) tatbiq etilishi bilan bog'liq imkoniyatlar va muammolarni ko'rib chiqadi, bu jarayonni turli mamlakatlardan, shu jumladan AQSh, Yevropa va Avstraliyadan olingan adabiyotlar va holat tadqiqotlari asosida tahlil qiladi. Ushbu maqola, bog'liq hodisalar haqida batafsil tasvirlab, SI ning oliy ta'limni transformatsiya qilishdagi ko'p jihatli rolini tushuntiradi va jiddiy muammolarni hal qilish zarur bo'lsa-da, yaxshilangan o'quv tajribalar va operatsion samaradorlik uchun AI qabul qilishning jozibali tomonlarini taqdim etadi.

Kalit so'zlar: sun'iy intellekt (SI), oliy ta'lim muassasalari (OTM), o'quv muhitlari, talabalar o'quv tajribalari, operatsion samaradorlik, ta'lim texnologiyalari, SI implementatsiyasi, holat tadqiqotlari, global nuqtai nazar, muammolar va imkoniyatlar

Аннотация

Интеграция искусственного интеллекта (ИИ) в высшее образование быстро меняет учебные процессы и административные процедуры, что обусловлено необходимостью улучшения учебного опыта студентов, повышения операционной эффективности и адаптации к меняющимся требованиям общества. Это исследование рассматривает как возможности, так и вызовы, связанные с внедрением ИИ в высших учебных заведениях (ВУЗах), опираясь на качественный анализ соответствующей литературы и примеры из различных стран, включая США, Европу и Австралию. Через подробное описание связанных явлений статья разъясняет многоаспектную роль ИИ в трансформации высшего образования и утверждает, что, несмотря на необходимость решения значительных проблем, потенциал улучшения учебного опыта и операционной эффективности представляет собой убедительный аргумент для принятия ИИ.

Ключевые слова: искусственный интеллект (ИИ), высшие учебные заведения (ВУЗ), учебные процессы, учебный опыт студентов, операционная эффективность, образовательные технологии, внедрение ИИ, примеры, глобальные перспективы, вызовы и возможности



Comments


bottom of page